0 Flares 0 Flares ×

1. Przyjmuj je tylko wtedy, gdy zostanie u Ciebie zdiagnozowany niedobór danego związku (najczęściej występują niedobory: witaminy D i B12, potasu, magnezu, wapnia, selenu i kwasu foliowego) i wyraźnie zaleci to lekarz. Nie każdy deficyt wymaga suplementacji. Np. nieznaczny niedobór witaminy D (niewiele poniżej 15 ng/ml) można skorygować częstszym przebywaniem na słońcu.

2. Suplement diety nie zastąpi dobrze zbilansowanej diety. Zamiast łykać czosnek w tabletkach, dużo zdrowiej jest sięgnąć po prawdziwy ząbek czosnku. Lepiej z pomocą dietetyka ustal optymalny dla Ciebie sposób odżywiania się.

3. O łykaniu kwasu foliowego powinna pamiętać każda przyszła mama. To jeden z niewielu przykładów, kiedy przyjmowanie suplementów diety jest wskazane. Stosowanie 0,5 mg kwasu foliowego jeszcze przed zajściem w ciążę zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej, czyli nieprawidłowości układu nerwowego u płodu.

4. Zanim zażyjesz suplement diety koniecznie przeczytaj ulotkę i sprawdź co się w nim znajduje i w jakiej ilości. Dopilnuj, byś nie przekraczał dobowej zalecanej dawki środka, żeby sobie nie zaszkodzić. Np. witamina E przyjmowana w tabletkach może zwiększać ryzyko wystąpienia raka prostaty u zdrowych mężczyzn, co udowodniły badania opublikowane w prestiżowym piśmie JAMA.

5. Stosowanie suplementów bez wskazań może zaszkodzić. Mimo że są one dostępne bez recepty przyjmując je możesz zwiększyć niepotrzebnie ryzyko działań niepożądanych a także interakcji z innymi środkami czy lekami. Np. witamina K zmniejsza skuteczność leków przeciwzakrzepowych: warfarny (Warfin) czy acenokumarolu (Sintrom). To tylko jeden z wielu przykładów.